Hoe kom ik in contact met mijn doelgroep?

Breakwater Communication helpt bij de volgende marketingvraagstukken:

  • Waar vind je jouw doelgroep?
  • Wat communiceer je naar jouw doelgroep?
  • Hoe communiceer je met jouw doelgroep?

Wat is marketing?

Wanneer het duidelijk is hoe een organisatie de behoefte van de doelgroep vervult (positionering), kan nagedacht worden over het bereiken van de doelgroep (marketing).

Maar wat hoort er allemaal tot marketing?

We gaan eerst terug naar de basis:

Philip Kotler – een van de meest bekende persoon in dit vakgebied – formuleert marketing als: “Marketing is de menselijke activiteit gericht op het vervullen van behoeften en verlangens door middel van ruil”. De ‘ruil’ houdt in dat niet alleen de doelgroep haar behoeften vervult ziet, maar dat ook aan de doelstelling van de organisatie voldaan moet worden. Veelal heeft het behalen van de organisatiedoelstelling te maken met het behalen of vergroten van de winst.

De organisatie laat door middel van marketing aan de doelgroep zien welk voordeel de doelgroep uit de ruil kan halen.

Hoe ziet een marketingtraject eruit?

Een marketing traject bestaat uit vier stappen.

  1. Het ophalen van informatie,
  2. Strategiebepaling,
  3. Strategie implementatie,
  4. Evaluatie.

Wij begeleiden de organisatie in elke stap. Lees hieronder wat de stappen inhouden.

Joel en Erik

Marketing- en communicatieadviseurs die geen zee te hoog gaat

Het marketingtraject

1. Het ophalen van informatie

Wanneer duidelijk is wie de doelgroep is, kan het marketingtraject beginnen.
De eerste stap hiervoor is het verzamelen van informatie over:

  1. de organisatie
  2. de doelgroep

Informatie over de organisatie

Voor het creëren van een duidelijke boodschap naar de doelgroep is het nodig om meer te begrijpen over het reilen en zeilen van de organisatie. Dit wordt gedaan middels:

  • Het creëren van een SMART-doelstelling.  SMART staat voor; Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden.
  • Een SWOT-analyse: Wat zijn de strengths, weaknesses, opportunities en threads van de organisatie?
  • De PMC; de product marktcombinatie. Om onder andere te onderzoeken wat de unique buyer perspectives zijn.

Informatie over de doelgroep

We doen onderzoek onder de doelgroep om hun specifieke kenmerken en wensen te achterhalen.

Dit kan met verschillende onderzoeksmethoden, zoals een (online) enquête, diepte-interviews en bijvoorbeeld groepsgesprekken, waarbij elke onderzoeksmethode verschillende voordelen en nadelen heeft. Er wordt tot in detail beschreven wat voor onderzoek er tot stand komt, aan de hand van onderstaande vragen:

  1. Wat voor type onderzoek gaan wij doen?
  2. Wie gaan wij ondervragen?
  3. Waar gaan wij informatie over inwinnen?
  4. Hoe gaan wij personen ondervragen?

Na beantwoording en bespreking van bovenstaande vragen wordt het onderzoek uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek vormen de basis voor de marketingstrategie, en kunnen informatie geven over bijvoorbeeld de kanalen die de doelgroep gebruikt of het soort berichten dat de doelgroep graag kijkt, afhankelijk van wat de doelstelling van de organisatie was.

2. Strategiebepaling

Aan de hand van dit onderzoek kunnen onderstaande vragen beantwoord worden:

  1. Waar vindt de organisatie haar doelgroep
  2. Wat communiceert de organisatie naar haar doelgroep?
  3. Hoe communiceert de organisatie met haar doelgroep?

Er wordt een strategie opgesteld, waarbij de SMART-doelstellingen langskomen.

3. Strategie implementatie | 4. Evaluatie

De organisatie implementeert de strategie. Na de oplevering van de strategie blijven we betrokken bij de realisatie. Dit betekent dat we met de uitvoerders van het plan evalueren aan de hand van de SMART-doelen of de doelstellingen zijn behaald.

Er kan een vervolgtraject worden begonnen voor het opstellen en bereiken van nieuwe doelstellingen.

Heb je vragen over positionering, marketing of over ons? Stel ze hieronder of neem direct contact op met één van onze consultants.