Hoe positioneer ik mijn bedrijf?
Breakwater Communication helpt bij de volgende positioneringsvraagstukken:
- Wanneer je een nieuw product of dienst in de markt wil zetten
- Wanneer je merkt dat de vraag van je klant verandert en je hierop in wil spelen
- Wanneer je merkt dat je onderscheidend vermogen te laag is
Wat is positionering?
Voordat we beginnen met een positioneringstrategie is het belangrijk te onthouden wat positionering is. Wij gebruiken hiervoor de definitie van Kotler & Keller (2015), waarin positionering beschreven wordt als het ontwerpen van het aanbod en imago van een bedrijf om een onderscheidende plaats in de hoofden van de doelgroep in te nemen. Bij positionering kijken we naar jouw product marktcombinatie in combinatie met het imago van jouw organisatie.
Hoe ziet een positioneringstraject eruit?
Een positioneringstraject bestaat uit een aantal onderdelen. Onderdeel 1, 2 en 5 zitten vast in het een traject en de andere drie zijn additioneel.
- Het beschrijven van je product marktcombinatie.
- Het invullen van de merkmap.
- Inzicht krijgen vanuit personeel.
- Inzicht krijgen vanuit klanten.
- Positioneringsplan.
- Begeleiding bij implementatie.
Lees hieronder wat de individuele onderdelen inhouden.
Marketing- en communicatieadviseurs die geen zee te hoog gaat
Het positioneringstraject
1. Het beschrijven van je product marktcombinatie
Wat is jouw onderscheidend vermogen?
Bij het beschrijven van je product marktcombinatie gaan we concreet op zoek naar jouw toegevoegde waarde. We kijken voor wie je echt werkt en wat de belangrijkste producten en diensten zijn. Daarna onderzoeken we wat jouw onderscheidend vermogen is.
2. Het invullen van de merkmap
Hoe ziet jouw merk er uit?
Jouw merk heeft een bepaalde uitstraling. Door middel van de merkmap halen we naar boven hoe je merk er uit ziet en waar jouw merk voor staat. Welke merkwaarden heeft de organisatie, wat is je merkbelofte en welke beleving hebben (potentiële) klanten bij de organisatie?
3. Inzichten vanuit personeel
Hoe ziet het personeel de organisatie?
Het personeel draagt als het goed is de waarden en beleving van het merk uit. Maar hoe ervaren zij dit echt? Hoe zien zij de organisatie? Door dit uit te vragen krijgen we vaak interessante inzichten en je zorgt ervoor dat je het personeel meeneemt in de (vernieuwde) positionering.
4. Inzichten vanuit klanten
Hoe zien klanten de organisatie?
De positioneringsstrategie wordt intern ontwikkeld. Het is echter belangrijk om ook te vragen aan klanten hoe zij de organisatie zien en ervaren. Het kan zomaar zijn dat zij met verrassende inzichten komen. Ook hierbij geldt dat wanneer je klanten meeneemt in dit proces je ze beter bindt aan je organisatie.
5. Positioneringsplan
Hoe gaan we ons positioneren?
Vanuit deel één en twee komt een plan waarin we beschrijven hoe we de (vernieuwde) positionering gaan realiseren. Wanneer er ook een onderzoek onder personeel en klanten gedaan wordt, worden de resultaten hiervan in het plan meegenomen.
6. Begeleiding bij implementatie
Hoe borgen we het positioneringsplan?
Een plan maken is één maar de uitvoering is een tweede. Na oplevering van het plan blijven we betrokken bij de realisatie. Dit betekend dat we de uitvoerders van het plan blijven helpen met het in de gaten houden van de grote lijnen.