Case: positioneringsvraagstuk De Kwekerij

Joël Larson

We organiseerden vanuit Breakwater Communication een communicatiesessie bij de Kwekerij in Amsterdam om de communicatiestrategie te vernieuwen en versterken.

De Kwekerij is een bijzondere organisatie met het hart op de goede plaats. De Kwekerij brengt jongvolwassenen tot bloei, middels workshops, opleidingen en 1-op-1 coaching. Door reflectie inspireert de Kwekerij jongvolwassenen tot betekenisvolle acties, zodat zij samen een positieve impact hebben op de wereld.

De sessie

Tijdens de twee uur durende communicatiesessie spraken we met de medewerkers van de Kwekerij over de visie, missie, strategie, kernwaarden, doelstellingen en doelgroepen. Vanuit hier keken we naar hoe de Kwekerij maximale waarde kan bieden voor jongvolwassenen, en wat hiervoor nodig is.

Resultaten

De sessie leverde het volgende op

  • Aanscherping van de kernwaarden, waarbij meerdere nieuwe kernwaarden beter bleken aan te sluiten bij de huidige visie van de Kwekerij.
  • De realisatie dat de Kwekerij een duidelijke en herkenbare missie en visie heeft die duidelijk is voor zowel de medewerkers als voor mensen buiten de organisatie. De missie en visie worden breed gedeeld tot diep in de organisatie.
  • De doelgroep is verduidelijkt tot de volgende kern: De Kwekerij richt zich op jongvolwassenen van 18-35, die in een levensfase zitten waarin zij veel keuzes moeten maken en die geïnteresseerd zijn in een stuk persoonlijke ontwikkeling.
  • De Kwekerij gaf aandacht aan meerdere verschillende projecten en contacten, oa. scholen, bedrijven, stichtingen, studenten, festivals en promotieacties. Om te kunnen excelleren is focus nodig. In de sessie werd daarom focus aangebracht door drie doelgroepen te prioriteren, namelijk jongvolwassenen, onderwijsinstellingen ( universiteiten en hogescholen) en bedrijven waar jongvolwassenen werken.
  • Door de nieuwe focus op deze drie doelgroepen was ook een focus benodigd in communicatiemiddelen. We bespraken hoe de Kwekerij kan voorzien in de behoefte van ieder van de drie doelgroepen. Ook stelden we een compact communicatieplan op per doelgroep, waarin deze behoeftevoorziening terugkomt.

Geïnteresseerd?

Mocht je ook geïnteresseerd zijn in een soortgelijke sessie, bel ons dan eens op met jouw communicatievragen. Wij staan paraat om in te springen en jou verder te helpen in het bereiken van jouw doelgroep.

Heb je vragen over positionering, marketing of over ons? Stel ze hieronder of neem direct contact op met één van onze consultants.